Profil klienta firmy pożyczkowej
Kto pożycza w sieci?
Kim są klienci pożyczający online? Z pewnością nie mają nic wspólnego ze stereotypowym obrazem klientów firm oferujących tzw. chwilówki. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań Grupy IQS, obalającymi dotychczasowe mity.
Głównym wskaźnikiem różnicującym klientów są motywy, dla których pożyczyli pieniądze. Ich analiza pozwoliła stworzyć trzy grupy klientów:
Rozrywkowi:
To osoby, które, biorą pożyczkę, by zrealizować swoje potrzeby konsumpcyjne. Środki przeznaczają na rozrywkę, wycieczki, czy gadżety elektroniczne. Ich sytuację finansową można określić jako dobrą lub bardzo dobrą. Decydują się na e-pożyczkę , gdyż chwilowo nie posiadają gotówki lub nie chcą naruszać swoich oszczędności. Ich wynagrodzenie jest na tyle duże, że bez większej trudności spłacają zobowiązanie w następnym miesiącu.
Rozsądni:
Poszukują zastrzyku gotówki dla sfinansowania nagłych, nieprzewidzianych wydatków, takich jak: naprawa samochodu, opłaty urzędowe, niewielki remont mieszkania. Są w przeciętnej lub dobrej sytuacji finansowej. Środki wystarczają im na codzienne funkcjonowanie oraz drobne przyjemności. Traktują pieniądze jako środek dla własnego rozwoju.
W potrzebie:
Gotówkę przeznaczają na zaspokojenie swoich potrzeb: opłacenie mieszkania, codzienne zakupy, uregulowanie innych zobowiązań. Zmagają się z codziennością. Często biorą nadgodziny i podejmują się dodatkowych zajęć. Intensywnie myślą też o zmianie pracy.
Z badania wynika też, że „gadżeciarzami” są częściej mężczyźni niż kobiety. Stanowią 58% klientów grupy „Rozrywkowych”. Natomiast kobiety przeważają wśród pożyczkobiorców „W potrzebie”. Ich udział procentowy to aż 66%. Trudno określić, czy jest to efekt gorszego statusu materialnego kobiet, czy faktu, że w trudnych sytuacjach biorą na siebie ciężar odpowiedzialności. „Rozsądni” to po połowie kobiety i mężczyźni.
Klienci – case study
W 9-cio miesięcznej działalności firmy pojawiło się klika ciekawych historii klientów. Zostały spisane podczas badań jakościowych. Oto dwie z nich:
Kobieta, 35 lat . Zarobki: 4 500 zł brutto, lubi zakupy i jest w stanie wydać impulsowo sporo pieniędzy. Nie ma karty kredytowej, boi się, że wyda za dużo, a poza tym jej nie ufa. W Vivusie pożyczyła na zakup iPhona. Chciała go mieć „już teraz”, nie czekając na wypłatę. Dlaczego Vivus? Nie chciała pożyczać od rodziny, bo musiałaby sie tłumaczyć: na co pożycza, dlaczego nie ma gotówki itp. Pożyczając w Internecie ceni sobie brak jakichkolwiek pytań i szybki przelew.
Mężczyzna, 30 lat, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – usługi transportowe. Potrzebował gotówkę na naprawę samochodu.
W jego branży to podstawowe narzędzie pracy. Każdy dzień wiązałby się z wysokimi stratami. Dlatego właśnie pożyczył w Vivusie 1000 zł. Po miesiącu oddał 100 zł więcej. Uważa, że to uczciwa propozycja. Najważniejszy był dla niego brak długiego procesu kredytowego typowego dla oferty firmowej. Jeżeli nie naprawiłby auta w krótkim czasie, jego straty byłby liczone w tysiącach złotych.
U 73% klientów Vivusa jest wyższy niż 1500 zł, a 63% żyje za ponad 2000 zł. Dodatkowo najliczniejszą grupą klientów są osoby zarabiające najwięcej. To prawidłowość, która obala obiegową opinię o przekredytowaniu i dramatycznej sytuacji osób korzystających z pożyczek online. Firmy pożyczkowe działające w Internecie tworzą nowy, coraz wyraźniejszy segment na rynku finansowym. Oferują gotówkę nawet w 15 min, bez zbędnych formalności. Ich oferta, dopasowana do minimalizującego bariery charakteru e-commerce, przekonuje do siebie coraz większą grupę klientów.
Wiek klientów
Rosnącą grupą są osoby młode, dla których wizyta w banku, wypełnianie formularzy, czekanie w kolejkach jest sporym problemem. Preferują wygodne
i intuicyjne usługi internetowe dopasowane do ich przyzwyczajeń. Tym bardziej, że np. w przypadku Vivusa relacja jakości do ceny wypada korzystnie, jak na pożyczki krótkoterminowe. Biorąc 2000 zł po miesiącu trzeba zwrócić 2200zł. Klienci od 19-25 roku życia stanowią 30% procent wszystkich pożyczkobiorców Vivusa. Oznacza to, że pożyczka internetowa jest dla nich jednym z pierwszych doświadczeń związanych z finansami osobistymi.
Samoocena finansowa
Zapytano też respondentów, jak oceniają swoją sytuację finansową. Trzech na czterech klientów uważa, że dobrze zarządza swoimi pieniędzmi. Kobiety oceniają się nieco lepiej niż mężczyźni (75%) i wyprzedzają ich o 4 punkty procentowe.
Klient internetowy
Vivus, tak jak większość pożyczkodawców z tego segmentu dużo uwagi poświęca analizie zachowań klientów w sieci. Jest to bardzo istotny element budowania strategii marketingowej ponieważ, aż 83% pożyczkobiorców to osoby codziennie korzystające z Internetu.
Internet jest też głównym źródłem wiedzy o firmie. Silna kampania telewizyjna przełożyła się na wymierne korzyści, jednak to Internet jest ciągle podstawowym narzędziem marketingowym.
Jak wskazuje badanie ilościowe, jednym z najistotniejszych źródeł wiedzy o Vivusie są fora internetowe. Potwierdzają one opinie o firmie, jako instytucji „bezproblemowej”, w której nie trzeba tłumaczyć się z celu, na jaki zostaną przeznaczone środki, nie trzeba zmagać się z formalnościami, a pieniądze przychodzą szybko.
Pożyczki w banku
51% zaciągających pożyczkę w Vivusie korzysta jednocześnie z usług banków. Pokazuje to, że klient internetowej firmy pożyczkowej, to nie osoba przypadkowa, ani nieświadoma finansowo. To klient, którego zainteresowała i przekonała oferta takiej firmy.
Rekomendacje
64% klientów poleciłoby Vivusa swoim znajomym i rodzinie. W 10 punktowej skali ta grupa przyznała Vivusowi od 9 do 10 punktów. Zaledwie 15% klientów było niezadowolonych i nie będzie polecać usług pożyczkodawcy. Resztę stanowią osoby zadowolone, które jednak nie są skłonne do rekomendacji.
Czy skorzysta Pan/Pani z usług Vivusa po raz kolejny?
Na to pytanie 90 % klientów odpowiada pozytywnie. 30 % klientów skorzysta z usług Vivusa na pewno. Reszta sięgnie po pożyczkę, gdy zajdzie taka potrzeba.