» Ekosystem Lendtech, czyli jak instytucje pożyczkowe sprawdzają klientów
Digital lending, obok płatności, to jeden z kluczowych filarów rozwoju sektora fintech w Polsce i na świecie. Obecnie z usług internetowych instytucji pożyczkowych korzysta ok. 1 mln osób rocznie. Za kredytem lub pożyczką udzieloną online stoją zaawansowane technologie. To prawdziwy ekosystem lendtech, który sprawia, że klient jest bezpieczny, a biznes rozwija się odpowiedzialnie.
W Polsce z usług lendtechów korzysta ponad 1 mln osób rocznie, a cały rynek w 2019 roku wyceniany był na 8 mld zł. Jakie zmiany czekają konsumentów oraz z czym boryka się biznes – o tym wszystkim będziemy rozmawiać podczas Kongresu Lendtech 24.09.2020 roku w Warszawie organizowanym przez Polski Związek Instytucji Pożyczkowych.
Internetowe pożyczki wydają się łatwo dostępne, ale za wygodą klientów stoją zaawansowane technologie. Instytucje pożyczkowe po otrzymaniu wniosku od klienta sprawdzają jego zdolność kredytową m.in. w oparciu o biura informacji gospodarczej. Od momentu wysłania wniosku, do otrzymania decyzji mija krótka chwila podczas, której dochodzi do sprawdzenia klienta i analizy danych. Do tego dochodzi weryfikacja tożsamości klienta, która coraz częściej dokonywana jest za pośrednictwem AIS-ów, czyli podmiotów świadczących usługę dostępu do rachunku. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie PSD2 i otwarta bankowość, która umożliwia sukcesywne wdrażanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań – ułatwiających życie konsumentom, ale też wspierającym biznes. W czasach pandemii SARS-CoV-2 stały się one nie tylko coraz bardziej potrzebne, ale wręcz niezbędne do tego, by w ogóle móc działać na rynku lendtech.
Ryzyko kredytowe w czasach wielkiej niepewności
Pandemia niespodziewanie uderzyła w rynek kredytu konsumenckiego. Z dnia na dzień poziom ryzyka wzrósł. Niepewność odnośnie do rozwoju sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, ale też całej gospodarki – sprawiły, że działy ryzyka kredytowego stanęły przed nie lada wyzwaniem.
- Pandemia nie tylko niespodziewanie uderzyła w rynek kredytu konsumenckiego, ale przede wszystkim zweryfikowała nasze myślenie i działania w wielu obszarach życia. W związku z tym obecnie należy szacować ryzyko przy udzielaniu finansowania dużo lepiej i szerzej niż kiedykolwiek. W bazie danych ERIF posiadamy dane nie tylko z rynku finansowego, ale również z innych sektorów gospodarki. Dane te (zarówno pozytywne jak i negatywne) pozwalają ocenić np. klientów, którzy nie posiadają historii korzystania z produktów finansowych oferowanych przez banki i instytucje finansowe. Nasze badania wykazują, że w sytuacji osłabionej kondycji finansowej, konsumenci mają tendencje do priorytetyzowania zobowiązań - te wobec banków regulowane są w pierwszej kolejności. Przekłada się to na zwiększoną skuteczność danych zgromadzonych w bazie ERIF, które pokazują pierwsze symptomy pogarszającej się wypłacalności, a których nie da się zaobserwować na danych wyłącznie dotyczących produktów finansowych. Między innymi tym know-how dzielimy się ze swoimi klientami poprzez produkt ERIF Decision Maker (EDM) - Jarosław Furmaniak, Kierownik Departamentu Operacji i Rozwoju, ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
Weryfikacja konsument to podstawa
Świat staje się coraz bardziej cyfrowy. Jednym z kluczowych wyzwań na rynku consumer finance jest prawidłowa, szybka i wygodna weryfikacja pożyczkobiorcy. Jest to nie tylko wymagane prawem, ale także stanowi jeden z głównych elementów przeciwdziałającym wyłudzeniom – zwiększa bezpieczeństwo konsumenta, ale także chroni interes lendtechu. Sam proces weryfikacji konsumenta jeszcze do niedawna wymagał wysiłku – klient musiał wykonać przelew na wskazany rachunek, skanować i przesyłać dokumenty tożsamości czy też w skrajnych wypadkach – osobiście udawać się od oddziału.
Obecnie proces ten jest nie tylko szybszy, ale też bezpieczniejszy – głównie za sprawą podmiotów z licencją AIS, czyli usługi dostępu do rachunku.
- Dostęp do danych bankowych staje się kluczowym instrumentem oceny ryzyka i weryfikacji tożsamości klienta. Pozwala na skrócenie procesu udzielenia pożyczki, co poprawia postrzeganie przez konsumenta doświadczenia związanego z firmą (tzw. customer experience) i daje analitykom dostęp do aktualnych danych o kondycji finansowej potencjalnego pożyczkobiorcy. Dane bankowe pozwalają identyfikować czynniki ryzyka na wczesnym etapie, zanim pojawią się w innych dostępnych źródłach. Dlatego te informacje powinny być jednym z ważniejszych elementów w procesie oceny ryzyka każdego lendtechu. Obecnie mechanizmy pozyskiwania danych są nie tylko szybsze, ale też bezpieczniejsze – głównie za sprawą podmiotów z licencją AIS – komentuje Michał Łukasik, CEO Kontomatik.
O Kongresie Lendtech
Digital lending, czyli cyfrowe pożyczanie – to jeden z najnowocześniejszych sektorów gospodarczych w Polsce w 2019 roku wycenianego na 8 mld zł. Instytucje pożyczkowe udzielające pożyczek online, czyli lendtechy należą do grupy spółek innowacyjnych, których misją jest świadczenie bezpiecznych i szybkich usług finansowych przez Internet. Organizacją zrzeszającą lendtechy w Polsce jest Polski Związek Instytucji Pożyczkowych – organizator Kongresu Lendtech, który odbędzie się już 24.09.2020 roku w Warszawie.
Więcej informacji na stronie: www.lendtech.pl.