» Lendtechy, oto usługi IT przydatne w czasach kryzysu
/W czasie pandemii wszystkie firmy stanęły przed nowymi wyzwaniami, które dotyczą również obszaru IT. Na rynku dostępne są usługi IT, które mogą być pomocne także dla instytucji pożyczkowych. Szczególnie, że znacząco wpływają na obniżenie kosztów działalności i jednocześnie zwiększają bezpieczeństwo.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jak zmniejszyć koszty infrastruktury IT, a przy tym zapewnić firmie dostęp do innowacyjnych usług np. w zakresie budowy rozwiązań opartych o AI?
Jak zmniejszyć koszty licencyjne?
Jak poprawić bezpieczeństwo danych?
Sprawdź, czy dział IT korzysta z najlepszych rozwiązań optymalizacyjnych.
Jakie usługi Comtegra może zaoferować lendtechom.
Zmniejszenie obrotów i niepewność dotycząca przyszłości powodują, iż dotychczasowy model korzystania z infrastruktury IT może nie pasować do obecnych potrzeb biznesu. Dyrektorzy IT mają znacząco utrudnione zadanie dopasowania środowiska sprzętowo-licencyjnego do całego okresu inwestycji utrzymania systemów firmy. W konsekwencji, z jednej strony ze względu na ostrożność może nastąpić przeskalowanie środowiska (i zwiększenie kosztów z nim związanych), a z drugiej strony niedoszacowania w pewnych okresach i przeciążenia (plus braku możliwości szybkiej reakcji). Można tego uniknąć i skorzystać z dopasowanych rozwiązań.
Jak Virtual Data Center pomoże w prowadzeniu biznesu?
Instytucje finansowe przekonują się do rozwiązań opartych na dostarczaniu usług i zasobów serwerowych na żądanie, uzupełniając nimi działanie własnych data center. Nowoczesne firmy nie ograniczają się wyłącznie do swoich wewnętrznych zasobów IT. Planując działanie biznesu bazują na rozwiązaniu multicloud - wykorzystując mocne strony różnych dostawców zwiększają szybkość reakcji na potrzeby biznesu i jego bezpieczeństwo. Korzystanie z wirtualnego centrum danych odpowiada na obecne wyzwania pozwalając rozliczać się zgodnie z modelem Pay-as-You-go, czyli zgodnie z rzeczywistym zużyciem i dopasowaniem zasobów do obecnego zapotrzebowania.
Niezwykle istotny jest brak kosztów zakupu sprzętu (serwery, pamięć, sieć, …) i licencji w postaci CAPEX – zamiast potrzeby budżetowania i ponoszenia dużej inwestycji zmieniamy formy wydatkowania budżetu na OPEX, jako comiesięczne opłaty. Odchodzi wówczas potrzeba wykorzystywania leasingu, co przynosi kolejne oszczędności (ok 10% sprzętu). Zmniejszenie TCO (szacowane na ok 30%) w stosunku do własnej serwerowni przynosi kolejne korzyści i pozwala administratorom (którzy standardowo spędzają nawet 30-40% czasu na zarządzaniu środowiskiem) skupić się na rozwoju systemów dla biznesu. Pozbywamy się innych opłat utrzymania sprzętu (kolokacja, prąd, chłodzenie, itp.). Rozwiązanie usługowe dostępne jest w dowolnej chwili na przyjęcie systemów klienta - nie ma problemów z wydłużeniem dostaw hardware’u spowodowanym pandemią, potrzebą złożenia sprzętu, konfiguracji hardware i software. To przynosi realne oszczędności pieniężne, a także skrócony czas wdrożenia systemów niezbędnych do prowadzenia firmy.
Dobrym przykładem jest jedna z firm z sektora medycznego, która planując relokacje fizyczną firmy i posiadając stary sprzęt chciała wybudować od początku swoje data center i zakupić cały hardware i software. Migracja planowana była na wiele miesięcy. W usłudze otrzymali gotowe rozwiązanie, a koszt był prawie dwukrotnie niższy.
Pewność działania i skalowalność
Klastry serwerowe oparte o kilka centrów danych, replikację danych pomiędzy ośrodkami, redundantny sprzęt klasy enterprise i wirtualizacja VMware to rozwiązania dające pewność działania i dowolną skalowalność w zależności od obecnych potrzeb. Znaczący integratorzy IT budują przewagę bazując na wiedzy i doświadczeniu swoich architektów IT - posiadają bardzo duże zespoły techniczne, specjalizujące się w wielu obszarach. To co wyróżnia je od globalnych graczy i jest sprawą kluczową, to utrzymanie bezpośredniej relacji na poziomie IT - kontaktu inżynierów usługodawcy z działem IT klienta. Dostarczanych jest wiele usług dopasowanych do konkretnych potrzeb klienta – np. projekty migracji realizowane razem z inżynierami usługodawcy czy kompleksowe podejście do potrzeb klienta i działanie projektowe, np. poprzez tworzenie rozwiązań hybrydowych z zasobami klienta.
Polscy usługodawcy IT wnoszą wartość dodaną m.in. dzięki otwartości na rozmowę o szczegółach (wsparcie wiedzą inżynierską w zakresie migracji, backupu, baz danych, itp.,) rzeczową prezentację infrastruktury, na bazie której są świadczone usługi, a także testy wydajności i bezpieczeństwa. To szczególnie ważne dla klientów z sektora finansowego wymagających bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa i więcej niż tylko kilkudziesięciu działających maszyn wirtualnych.
Przestój w działaniu systemów jest nie tylko utratą wizerunku, ale przede wszystkim pieniędzy. Jedna ze zaznajomionych firm pożyczkowych przeliczyła, iż jeden telefon od klienta do nich kosztował w przeliczeniu na budżet wydawany na promocję w okolicach 100 zł - stąd naprawdę bardzo chcieli by ich VOIP pozwolił na odebranie wszystkich telefonów. Nasza firma zapewnia działające 24/7/365 środowisko dla systemów klienta i pomaga migrować je bez przerw w działaniu, a także dostarcza dodatkowe usługi, z których kilka jest opisanych poniżej.
Backup as a Service
Backup jest jedną z najbardziej niechcianych i żmudnych czynności administratora, jednocześnie jest najbardziej wymaganą z punktu widzenia zabezpieczenia danych firmy przed utratą. Usługa w tym wypadku pozwala na zdjęcie z IT klienta odpowiedzialności i przede wszystkim czasu potrzebnego na zarządzanie środowiskiem backupu. Przedsiębiorstwo zyskuje możliwość odtworzenia danych w przypadku ich utraty na skutek usunięcia, uszkodzenia czy ataku złośliwego oprogramowania np. ransomware.
Systemy budowane i utrzymywane przez najbardziej doświadczone zespoły backupu pozwalają wdrożyć klienta nawet w jeden dzień, wykonywać kopie zapasowe zgodnie z polityką przedsiębiorstwa, deduplikować dane, szyfrować dane, archiwizować dane, indeksować przechowywane dane, by można wyszukiwać niezbędne informacje. Płatność jest za faktyczne zużycie co zmniejsza koszt.
W wielu firmach historycznie problemy wywodziły się z błędów konfiguracyjnych, braku testowania kopii – co skutkowało utratą danych. Olbrzymie doświadczenie budowane na przestrzeni 20 lat eliminuje takie problemy w platformie backupowej Comtegry. IT klienta (zamiast zastanawiać się, czy backup się wykonał lub da się odtworzyć) dostaje po prostu dostęp administracyjny oraz dostęp do danych dla użytkowników końcowych.
Wybrane usługi backupu:
Remote Backup as a Service (rBaaS) – backup i archiwizacja systemów klientów znajdujących się on-premise lub w chmurze
Disaster Recovery as a Service (DRaaS) – odtwarzanie przy niedostępności ośrodka podstawowego
Endpoint Backup as a Service (eBaaS) – backup i archiwizacja laptopów oraz stacji roboczych,
O365 Backup as a Service (BaaS365) – backup , archiwizacja I e-discovery dla platformy Microsoft Office 365.
Dane utrzymywane w Office 365 nie podlegają backupowi ze strony usługodawcy. Tak więc tak istotne dane jak maile zarządu, pliki lub zawartość Sharepoint pozostają w wielu przedsiębiorstwach bez żadnego zabezpieczenia przed utratą, usunięciem, czy złośliwym oprogramowaniem.
Na szczególną uwagę zasługuje pozycja DRaaS. Minimalna opłata za compute, brak potrzeby budowy i obsługi drugiego ośrodka powodują, że jest to tani sposób na zabezpieczenie ciągłości działania systemów firmowych.
Database as a Service
Utrzymanie, konfiguracja, optymalizacja i zarządzanie bazami danych to duże wyzwanie dla działów IT. Część baz posiada spore wymogi licencyjne, co wiąże się z potrzebą separacji na poziomie serwerowym, tak więc sprzęt utrzymujący je jest kolejną inwestycją. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom architekci IT tworzą usługi Database as a Service - utrzymanie produkcyjnego środowiska bazodanowego klienta w centrum danych. Integratorzy wpisując się w obecną sytuację dają (dzięki olbrzymiej wiedzy architektów baz danych) możliwość redukcji lub pełniejszego wykorzystania posiadanych licencji bazodanowych.
Do najbardziej wydajnych należą rozwiązania oparte na NVMe i InfiniBand. Osiągane wydajności sięgające nawet kilkuset tysięcy IOPS i bezpieczeństwo w postaci redundantnych środowisk – to duże udogodnienie dla klienta. Natomiast w połączeniu ze wsparciem wiedzą architektów baz danych i brakiem potrzeby inwestycji tworzą połączenie, wobec którego nie można przejść obojętnym. Klient dostaje gotowy produkt - dostęp do swojej bazy danych.
Platformy Artificial Intelligence
Potrzeba wykorzystania procesorów graficznych przy pracy ze sztuczną inteligencją i potencjalne inwestycje, które są z tym związane to kolejny czynnik, który w obecnych niepewnych czasach może stanowić barierę do rozwoju tej technologii. Na szczęście pojawiają się możliwości wykorzystania kompletnych programowo i sprzętowo środowisk AI, gdzie klient ma możliwość tworzenia własnych aplikacji i systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję, a Machine Learning i Deep Learning można wykorzystać np. do rozpoznawania obrazów, interpretowania języka naturalnego czy klasyfikacji obiektów. W środowiskach tych można również trenować i dalej rozwijać zbudowane już sieci neuronowe lub potraktować je jako platformę produkcyjną dla działających już algorytmów. Należy zapewnić dostęp do kontenerów z najpopularniejszymi frameworkami i modelami uczenia głębokiego i maszynowego.
Użytkownik może bardzo szybko rozpocząć pracę w takich programach jak Spark, Scikit learn, Tensorflow, PyTorch oraz wiele innych. Wszystkie te technologie dostępne są przy użyciu wygodnego interfejsu Jupyter HUB. Dostarczana jest architektura AI według wymagań, centralny system do kuracji i agregowania danych, a także środowisko developerskie. Klientowi podpowiadane jest jakie dane brać pod uwagę i jak je wykorzystać (np. tworząc wizualizację dla biznesu).
Dobrym przykładem jest firma, która korzystając z rozwiązań nVidia zapewniła bardziej wydajny i dokładniejszy sposób tworzenia hipotetycznych scenariuszy testowania warunków skrajnych związanych z ryzykiem rynkowym. Procesory graficzne odegrały istotną rolę w uzyskaniu wyniku, w którym analizowano wiele scenariuszy jednocześnie, wykorzystując dane i nie biorąc pod uwagę ludzkiego osądu i innych podejść jakościowych stosowanych przez działy zarządzania ryzykiem większości banków i instytucji finansowych. Osiągnęli większą dokładność wyników w odniesieniu do wydarzeń historycznych pod kątem około 18 000 czynników ryzyka.
Przykładowe modele współpracy:
IaaS - dostarczenie infrastruktury, klient administruje i instaluje wszystkie komponenty
PaaS - platforma przygotowana do uruchomienia popularnych framework’ów. Jako punkt wejścia używa interfejsu do zarządzania kontenerami w obrębie klastra klienta
SaaS - przygotowane do szybkiego prototypowania, klient uruchamia kontener ze wsparciem GPU oraz wygodnym interfejsem notatnika Jupyter bądź Zeppelin w mniej niż 5 minut
Managed services
Zapewnienie wykwalifikowanej kadry do obsługi 24/7 często bardzo heterogenicznego środowiska bywa problematyczne i nierentowne. Trudno bowiem uzasadnić biznesowo utrzymanie odpowiedniej liczby doświadczonych specjalistów z wysokimi umiejętnościami do realizacji nieregularnych, choć wymagających specjalistycznej wiedzy zadań oraz do zapewnienia wsparcia w przypadku awarii i problemów. Stąd coraz modniejszy staje się model wsparcia własnych działów IT inżynierami IT usługodawców - i ich wsparcia proaktywnego lub reaktywnego.
Wszystkie opisane przykłady pokazują, jak w obecnych czasach w łatwiejszy sposób zarządzać obszarem IT, który stoi przed jeszcze większymi wyzwaniami niż wcześniej. Zachowanie bezpieczeństwa i elastyczności w dopasowaniu zasobów do aktualnych potrzeb połączone z oszczędnością i korzyścią biznesową – to krok w dobrą stronę.
Krzysztof Gelert, Account Manager w Comtegra S.A.
Ekspert w zakresie cloud computing. Z Comtegra związany od ponad 5 lat.