» Komunikat PZIP w związku z emisją reklamy w języku ukraińskim marki "Kapusta.24" na Dworcu Kolejowym Warszawa Zachodnia

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych zwrócił się do zarządu spółki Miloan Polska sp. z o.o., właściciela marki kapusta24.pl, o wyjaśnienie okoliczności powstania reklamy umieszczonej na Dworcu Zachodnim w Warszawie w języku ukraińskim, prezentującej ofertę krótkoterminowych pożyczek przez internet. 

Jak poinformował przedstawiciel Spółki Oleksandr Pankov, strona kapusta24.pl nie udziela obecnie pożyczek oraz nie jest aktywnie reklamowana, a w szczególności nie jest promowana w związku z obecną sytuacją w Ukrainie. Prezentowana w mediach społecznościowych reklama z dworca kolejowego została zamieszczona na długo przed wybuchem wojny i jest nieaktualna, a także nie powinna być obecnie publikowana. Spółka wyraziła ubolewanie, że ta sytuacja ma miejsce i deklaruje, że nie było nigdy jej celem kierowanie oferty do osób dotkniętych skutkami konfliktu militarnego.

Władze Spółki zapewniły, że zadbają o uporządkowanie tej sprawy oraz niezwłoczne usunięcie reklamy, która może budzić zaniepokojenie niektórych odbiorców. Jak poinformowano nas również, Spółka nie wyda samodzielnego oświadczenia, ponieważ jej zespół znajduje się obecnie na granicy polsko – ukraińskiej, gdzie w ramach wolontariatu pracuje przy zakupie sprzętu medycznego, transporcie i organizowaniu schronienia dla uchodźców. 

Przypominamy, że maksymalne ceny pożyczek reguluje ustawa o kredycie konsumenckim oraz kodeks cywilny. Przy czym zwracamy również uwagę, że wskaźnik RRSO nie został zaprojektowany do oceny kosztu pożyczek udzielanych na krócej niż rok i na niskie kwoty, ale jego wyliczanie i publikacja jest wymogiem ustawowym. W przypadku wszystkich mikropożyczek, RRSO będzie przyjmowało wysokie wartości, ale nie należy mylić tego hipotetycznego kosztu pożyczki w skali roku, z oprocentowaniem.