» Bezpieczny PESEL: teraz zweryfikujesz się w placówkach Poczty Polskiej

[W związku z wprowadzanymi zmianami od dnia 17 marca 2020 r. usługa zastrzeżenia oraz odwołania zastrzeżenia numeru PESEL za pośrednictwem usługi „wypłaty na Poczcie z weryfikacją tożsamości” nie będzie dostępna. Rejestracja w Systemie Bezpieczny PESEL jest niezmiennie dostępna za pośrednictwem strony internetowej Systemu.]

Poniżej treść archiwalna.

Dane osobowe to nasze drugie „ja” - nie można się ich pozbyć, towarzyszą nam w każdej chwili naszego życia. Podobnie, jak troszczymy się o zdrowie, wygląd i wizerunek, tak też powinniśmy zadbać o ten element naszej tożsamości. To ważne szczególnie dla osób, które obawiają się, że ich dane mogłyby zostać wykorzystane do wyłudzenia pożyczki w instytucjach pożyczkowych, a same nie planują zaciągać takich pożyczek w przyszłości. W tym celu stworzony został System Bezpieczny PESEL.

Teraz administratorzy Systemu wprowadzają możliwość skorzystania z wykupienia usługi i dokonania płatności w 4,5 tys. placówek Poczty Polskiej.

Dotychczas zastrzeżenie danych było możliwe za pośrednictwem internetu. Nowy kanał dostępu – w placówkach Poczty Polskiej - to ukłon w stronę osób niekorzystających z internetu.

Usługa weryfikacji tożsamości będzie kosztowała 21 zł (jest to opłata z której w procesie weryfikacji zwracana jest kwota 1 zł. To koszt operatora systemu i związane z obsługą opłaty). Wpłaty na rachunek bankowy będzie można dokonać w dowolny sposób, w tym również w placówkach Poczty Polskiej, z czego 1 zł będzie zwracany w trakcie procesu weryfikacji. Zastrzeżenie danych przez internet pozostanie bezpłatne.

- Rejestracja w systemie informuje firmy pożyczkowe, że nie powinny akceptować żadnego wniosku kredytowego, który zawiera zgłoszone dane. W ten sposób można się samodzielnie „wykluczyć” z rynku pożyczek pozabankowych, bez utraty dostępu do usług bankowych, telekomunikacyjnych czy konieczności wymiany dokumentu – mówi Mateusz Szymański, PR Manager Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych.

Aby skorzystać z usługi, należy:

- wysłać bezpłatnego SMS-a o treści BEZPIECZNY.12345678900 (Twój PESEL) na numer 4777,

- na numer konta podany w SMS-ie zwrotnym wpłacić jednorazowo 21 zł,

- zgodnie z otrzymaną instrukcją po zarejestrowaniu wpłaty dokończenie formalności odbywać się będzie na Poczcie Polskiej poprzez sprawdzenie tożsamości i wypłatę przekazu pieniężnego w kwocie 1 zł.

Jeżeli chcemy usunąć swoje dane, należy wysłać SMS o treści USUN.12345678900 (numer PESEL). Pozostałe kroki pozostają bez zmian.

plakat_final_pesel_2307.png

Bezpieczny PESEL to niekomercyjna inicjatywa Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych zrzeszającego 90 proc. rynku pożyczek internetowych i CRIF – międzynarodowej firmy obsługującej codziennie 6300 banków i instytucji finansowych w 50 krajach świata, prowadzącej w Polsce Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej. System pozwala w prosty sposób poinformować instytucje pożyczkowe – uczestników systemu, o tym, że w obecnej chwili nie jesteśmy zainteresowani oferowanymi przez nie usługami, co będzie skutkowało odmową udzielenia pożyczki, gdyby ktoś chciał posłużyć się naszymi danymi w tym celu. System jest zgodny z RODO oraz właściwie zabezpieczony przed atakami hakerskimi i wyciekiem danych.

– CRIF Sp. z o.o. od wielu lat współpracuje z sektorem finansowym w zakresie weryfikacji konsumentów, ochrony antyfraudowej i badania zdolności kredytowej. Coraz częściej dostrzegamy sytuacje związane z kradzieżą tożsamości oraz brak świadomości Polaków w temacie zabezpieczania swoich danych. Stąd pomysł uruchomienia przy współpracy z PZIP systemu BEZPIECZNY PESEL, usługi dla konsumentów, który z jednej strony ma na celu edukowanie konsumentów, a z drugiej pozwala konsumentowi chronić numer PESEL – mówi Bartosz Pundyk, dyrektor sprzedaży CRIF.

System umożliwia zastrzeżenie numeru PESEL w dwóch sytuacjach:

- konsument nie jest zainteresowany wzięciem pożyczki/kredytu w sektorze pozabankowym,

- istnieje ryzyko utraty dokumentu tożsamości i wykorzystania danych konsumenta w celu wyłudzenia kredytu/pożyczki.

– System BEZPIECZNY PESEL działa w bardzo prosty sposób: konsument zastrzega swoje dane w serwisie internetowym lub na Poczcie, dane trafiają do naszego systemu i docelowo są przekazywane współpracującym instytucjom pożyczkowym. Projekt został uruchomiony w 2017 r. a dzięki tej usłudze zapobiegliśmy wyłudzeniom na kwotę łączną ponad 20 mln PLN - dodaje Bartosz Pundyk.

 Dodatkowo konsument ma możliwość cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL w dowolnym momencie.

Dzięki usłudze oferowanej przez Payment Technology, firmę posiadającą status małej instytucji płatniczej, w prosty sposób możemy zgłosić dane osobowe do systemu w każdej placówce Poczty Polskiej z wyłączeniem agencji pocztowych.

- Do zgłoszenia wystarczy dowód osobisty i telefon komórkowy. Po przeprowadzeniu weryfikacji tożsamości przez pracownika Poczty Polskiej, zostaniemy zapisani w systemie. Z uczestnictwa w Systemie można w każdej chwili zrezygnować w trybie analogicznym do rejestracji. Jest to alternatywa dla osób, które nie chcą lub nie mogą przekazywać drogą internetową skanu swojego dowodu osobistego – mówi Bartosz Weyna, prezes Payment Technology.

Bezpieczny PESEL to inicjatywa niekomercyjna – zarówno dla konsumentów, jak i instytucji pożyczkowych. Zgłoszenia za pośrednictwem strony internetowej www.bezpiecznypesel.pl można dokonać bezpłatnie. Na stronie można znaleźć też listę instytucji – uczestników systemu. Współorganizatorem i patronem rozwiązania jest Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, który prowadzi również bezpłatną pomoc prawną dla konsumentów i poradnictwo prawne pod bezpłatnym numerem tel. 800 706 813.