» Udział w projekcie badawczym Komisji Europejskiej i CHAFEA dot. pomocy dla nadmiernie zadłużonych
/Na zaproszenie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej przedstawiciele Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych wzięli udział w inicjatywie badawczej prowadzonym w ramach europejskiego projektu "Prowadzenie działań mających na celu zwiększenie dostępności i poprawę jakości usług doradztwa w zakresie zadłużenia dla europejskich gospodarstw domowych", realizowanego przez VVA Brussels i CHEPS na zlecenie Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (ang. CHAFEA) i Komisji Europejskiej.
Celem badania jest zdiagnozowanie potrzeb i zasobów na usługi doradcze dla osób zadłużonych. Badanie zostało skierowane między innymi do podmiotów świadczących usługi doradztwa w zakresie zadłużenia (m.in. organizacje konsumenckie, organizacje pozarządowe, charytatywne, partnerzy społeczni, organizacje sektora publicznego), dostawców usług finansowych i organizacji reprezentujących, przedstawicieli władz publicznych, naukowców i instytucji badawczych oraz ekspertów ds. konsumenckich w zakresie nadmiernego zadłużenia.
Projekt badawczy polegał na udzieleniu informacji na temat jakości i sposobu dystrybucji usług i świadczeń doradczych dla osób oraz gospodarstw domowych dotkniętych problemem nadmiernego zadłużenia. Badanie prowadzone jest na terenie wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, a jego wyniki mają być kluczowe dla oceny problematyki oraz działań zaradczych dostępnych obecnie, a także możliwości rozwoju usług doradczych w zakresie nadmiernego zadłużenia.
Polski Związek Instytucji Pożyczkowych jest jedną z nielicznych organizacji pracodawców w Polsce, która posiada statutowe umocowanie do działania na rzecz konsumentów. Cele Związku w tym zakresie to promowanie zasad ochrony konsumenta elektronicznych usług finansowych, w tym w szczególności odpowiedzialnego i świadomego zaciągania pożyczek, ochrony danych osobowych i tożsamości konsumenta przed wyłudzeniami, przejrzystości w informowaniu o prawach i obowiązkach konsumenta, przejrzystości i przystępności komunikacji reklamowej oraz wspieranie konsumentów usług finansowych poprzez działania informacyjne i poradnictwo konsumenckie. Cele Statutowe wobec pracodawców jak ochrona praw i reprezentowanie wspólnych interesów, Związek realizuje zawsze z uwzględnieniem interesu konsumentów (§ 5 pkt. 1 Statutu PZIP).
W bieżącej działalności Związek prowadzi wiele projektów skierowanych bezpośrednio do konsumentów. Warto wymienić między innymi bezpłatną infolinię ekspercką i prawną w zakresie usług pożyczkowych dla konsumentów pod nr. tel. 800 706 813 oraz inicjatywę stworzenia systemu Bezpieczny PESEL, chroniącego przed skutkami utraty tożsamości wobec prób wyłudzenia pożyczek na dane osobowe. Poza tym Związek we współpracy z mediami prowadzi liczne akcje edukacyjne, poradnikowe oraz publikuje informacje przydatne konsumentom w zakresie bezpiecznego korzystania z usług pożyczkowych na rynku kredytu konsumenckiego.