Zmienia się profil osoby pożyczającej pieniądze w sieci

Firmy pożyczkowe zobowiązane są do badania zdolności kredytowej konsumentów przed wydaniem decyzji o przyznaniu pożyczki. Z danych zebranych wśród internetowych firm pożyczkowych wynika, że tylko 3 na 10 wnioskujących po raz pierwszy osób otrzymuje decyzję pozytywną.

Można wyróżnić trzy podstawowe typy osób pożyczających w pozabankowych firmach w sieci. 41 proc. spośród osób biorących pożyczki w sieci, potrzebuje ich na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb takich jak jedzenie czy terminowe opłacenie bieżących rachunków i rat. 32 proc. klientów pożycza pieniądze na spełnienie swoich zachcianek - by okazyjnie kupić coś na aukcji internetowej, wykupić wycieczkę  lub zorganizować imprezę. Kolejną grupę, wynoszącą 27 proc. pożyczkobiorców on-line, stanowią ludzie, którzy pożyczają pieniądze tylko w sytuacjach awaryjnych np. usterek sprzętu domowego, samochodu lub niespodziewanego wyjazdu - wynika z danych zebranych przez Związek Firm Pożyczkowych.

Wśród klientów firm pożyczkowych przeważają kobiety. 72 proc. wszystkich pożyczkobiorców pracuje na etat bądź prowadzi własną działalność. Aż 38 proc. gospodarstw domowych wykazuje dochód powyżej 3000 zł netto. Mikropożyczki największym zainteresowaniem cieszą się u osób w wieku 21-25 oraz 41-50 lat. - Sylwetka pożyczkobiorcy z pewnością będzie się zmieniać, gdyż na rynek wchodzą coraz nowsze produkty skierowane do konkretnych grup jak pożyczka dla studenta czy pożyczka skierowana jedynie dla kobiet oferowana przez serwis KobietazKasą.pl - mówi Joanna Krosnowska, analityk w ZFP.

Rynek pożyczek w sieci cieszy się stale wciąż rosnącą popularnością. Prognoza sprzedaży za 2014 rok zakłada, że łączna wartość transakcji firm zrzeszonych w Związku Firm Pożyczkowych przekroczy 2 mld zł. Średnia sprzedaż w ramach jednej firmy pożyczkowej w III kw. wyniosła 66,52 mln zł, wobec 62,78 mln zł w II kw. i 50,34 mln zł w I kw. 2014 r. Skumulowana wartość sprzedaży pożyczek w ramach Związku Firm Pożyczkowych to 1,62 mld zł w okresie I - III kw. W badaniu uwzględniono dane od 9 największych firm.